Mål og visioner

Organisation

Kooperationens målsætning er at yde god service og skabe gode relationer til sine medlemmer. Kun på den måde kan vi styrke organisationens troværdighed og gøre den mere synlig udadtil.

Som arbejdsgiver- og interesseorganisation løser Kooperationen administrative og arbejdsretslige opgaver for medlemmerne; Kooperationen yder byggejuridisk rådgivning, indgår og tiltræder i overenskomster, mægler i interessekonflikter og fortolkninger og yder rådgivning i forbindelse med økonomi, personalepleje, erhvervsjura, PR og marketing samt pressekontakt og kursusvirksomhed.

Historie

Kooperationen blev stiftet i 1922. Dengang hed det, Det Kooperative Fællesforbund (DKF). I juni 2004 blev Kooperationen dannet ved en sammenlægning af DKF og Byggefagenes Kooperative Landssammenslutning (BKL).

Vision og kultur

Kooperationen skal skabe resultater, der afspejler organisationens kompetencer og tilstræbte videndeling. Kooperationen skal være en åben arbejdsplads præget af vigtige kerneværdier som tillid, samarbejde og social ansvarlighed. Kooperationen skal øge opmærksomheden om den kooperative filosofi og virksomhedsform i samfundet.

Værdier og holdninger

På Kooperationens delegeretmøde i juni 2002 behandlede man temaet kooperative værdier og holdninger. Det blev besluttet at tage udgangspunkt i følgende specifikke kooperative og almene værdibegreber:

  • Fællesskab
  • Medindflydelse
  • Ligeværd 
  • Bæredygtighed
  • Åbenhed
  • Kvalitet
  • Troværdighed 
  • Kreativitet
  • Fællesskab


At være et kooperativ handler om at drive virksomhed på fællesskabets præmisser. Et kooperativ er den eneste virksomhedsdannelse herhjemme, der producerer ud fra fælles holdninger og erkendelse af brugerindflydelse og samfundsbevidsthed.

Medindflydelse

Hvad betyder det, når vi taler om, at der skal være medindflydelse. Selvfølgelig er det ejerne og den ansvarlige ledelse, der skal træffe dispositioner, men den kooperative virksomhed må være åben overfor fx kundernes og medarbejdernes ønsker til virksomheden i forhold til de områder, der har betydning for dem.

Ligeværd

I Kooperationen og arbejderbevægelsen har det enkelte menneske altid stået i centrum og princippet om ligeværd må derfor tages alvorligt. Derfor må virksomhedens handlinger baseres på, at alle mennesker er værdifulde og har krav på respekt.

Bæredygtighed

Det at drive en bæredygtig virksomhed indebærer bl.a., at ledelse og medarbejdere er ansvarlige for brugen af samfundets ressourcer og for effekten af virksomhedens handlinger.

Åbenhed

Når der tales om, at den kooperative virksomhed skal være præget af åbenhed, betyder det, at virksomhederne skal informere om virksomhedens dispositioner. I vores samarbejdsaftale med LO har vi nøje regler for informationen til vore medarbejdere, men vi bør også opstille regler, når det gælder informationen til virksomhedens øvrige interessenter fx ejerne, kunderne og offentligheden.

Kvalitet

Krav om, at virksomhederne skal yde service og produkter, der opfylder en række kvalitetskrav, er naturlige i dagens erhvervsliv. Men hvad er kvalitet? Det må virksomhederne drøfte med sine kunder og samarbejdspartnere. Det kan eventuelt ske gennem kundernes bedømmelse af service og ydelser. Det kunne være et krav, at den kooperative virksomhed løbende fik en sådan bedømmelse.

Troværdighed

Den kooperative virksomhed skal være troværdig. Der må være overensstemmelse mellem ord og handlinger. Den identitet, man ønsker for virksomheden, skabes gennem de handlinger, den foretager. Derfor må ledelsen være nærværende og i stadig dialog med virksomhedens interessenter.

Kreativitet

Kreativitet er også nævnt som et af de elementer, der bør indgå i det kooperative værdigrundlag. Den kooperative virksomhed må være innovativ. Det vil sige, at vi må afprøve nye ting, opfange ideer og ikke være bange for at gå mod strømmen.

Vedtaget på Kooperationens delegeretmøde den 11. juni 2002