Politik
Hvad er medarbejdereje?
Overordnet findes der tre salgs kooperative virksomhedsformer: forbrugerkooperativer, producentkooperativer og medarbejderejede kooperativer. Medarbejdereje er en kooperativ virksomhedsform, hvor medarbejderne ejer hele eller størstedelen af virksomheden. Medarbejdereje adskiller sig også ved ikke at have ekstern kapital og styring fra en fond.
De kooperative principper har en gavnlig effekt for den langsigtede drift af virksomheden, hvilket underbygges i flere studier, som fremhæver succes og stabilitet i driften af medarbejderejede virksomheder. Det fælles ejerskab og demokrati i medarbejderejede virksomheder betyder større modstandsdygtighed i kriser og mindre risikovillighed. I dårlige perioder er det også lettere i medarbejderejede virksomheder at blive enige om en midlertidig lønnedgang når det på lang sigt er fællesskabet og ikke enkeltinteresser som tilgodeses. I opgangstider bliver profitten i virksomheden, fx som en reinvestering i medejerne gennem uddannelse eller forbedring af de fysiske rammer.
Kooperationen mener
Medarbejdereje er en god virksomhedsform
Vi mener generelt, at medarbejdereje er en god og robust virksomhedsform. Den er god i forhold til at sikre medarbejdernes trivsel og fordi medarbejdereje er et godt eksempel og forbillede på det udlevede demokrati i praksis. Medarbejdereje er god for både virksomheden og samfundet, fordi den er robust gennem kriser.
Bedre rammevilkår for medarbejdereje
Medarbejderejede virksomheder mangler på lige fod med andre kooperative virksomhedsformer bedre rammevilkår. Som beskrevet i ekspertarbejdsgruppens anbefalinger mangler der kendskab til virksomhedsformen, og det giver udfordringer i mødet med erhvervsfremmesystemet støtteordninger og medfinansiering. Vi ønsker derfor ekspertarbejdsgruppens anbefalinger realiseret, så det derigennem bliver lige så naturligt at arbejde i en medarbejderejet virksomhed, som i alle andre typer virksomheder. Samtidigt ønsker vi, at de medarbejderejede virksomheder lige så let kan få adgang til hjælp og finansiering, som andre virksomhedstyper.
Medarbejderejede virksomheder organiseret af soloselvstændige kan i perioder med svingende indtægter være tvunget til at dække omkostninger i virksomheden med et fast kontingent. Dette kontingent er momspålagt, hvilket vi mener i stedet skal betragtes som indskudt kapital i virksomheden.
Bedre rammevilkår for generationsskifte
Medarbejderejede kooperativer rummer et særligt potentiale i forhold til generationsskifte af virksomheder. Vi mener, det er naturligt og bedre på langsigt, at medarbejderne overtager en produktionsvirksomhed, når ejeren vil gå på pension. Derfor mener vi på linje med ekspertarbejdsgruppen, at medarbejderne skal kunne overtage virksomheden på samme skattemæssige vilkår, som ved familieoverdragelse eller overdragelse til en erhvervsdrivende fond. Ligeledes mener vi, at medarbejdere skal have mulighed for at købet af virksomheden sker med betaling over en årrække og med delvist brug af virksomhedens kommende forventede overskud. Endeligt mener vi, at medarbejderne bør have en forkøbsret til virksomheden på linje med den model, som havde god effekt i omlægningen fra leje til andelsboliger i start 00´erne.
Om beskærfigelsesrefornem
Regeringen har lagt op til en omfattende beskæftigelsesreform, hvor der både er fokus på frisættelse og på besparrelser. Til det har regeringen nedsat en ekspertgruppe, der i efteråret 2024 kom med sine anbefalinger. Kooperationen har indsendt et høringssvar, som kan læses her.
Høring om beskæftigelsesreformen
På baggrund af den kommende reform afholdte Kooperationen sammen med Foreningen for Socialøkonomi i Danmark en høring i Fællessalen på Christiansborg den 06.02.2025, hvor programmet for dagen kan læses her.
På den baggrund har vi sammenfattet et notat med tre perspektiver om beskæftigelsesreformen. Centrale pointer fra høringen:
- Der er bred opbakning til at reducere de mange proceskrav og give kommunerne frihed til at organisere beskæftigelsesindsatsen på en anden måde.
- Der er bred enighed om, at meningsfulde arbejdsfællesskaber er vigtige.
- Det er potentielt problematisk, at borgere fra arbejdsmarkedet har meget få rettigheder, særligt i lyset af kommunernes frisættelse. Ekspertgruppen kunne ikke forene rettigheder til den enkelte borger med kravet om at spare 3 mia. kr.
- At der er forskellige slags private aktører. De social økonomiske virksomheder er bygget op omkring stærk faglighed og kendskab til deres målgrupper og skal ikke tjene profit til en ejer.
- At det nok ikke er klogt at ville spare 3 mia. kr. på beskæftigelsesindsatsen.
- At de berørte borgere bør inddrages i omlægningen af beskæftigelsesindsatsen.
Læs hele vores notat her.
Programmet for høringen kan læses her.
Kooperationen mener
Der må ikke spares for hårdt og for hurtigt på vejledning- og opkvalificering af borgere længere fra arbejdsmarkedet
Besparelserne på 3 mia. kr. vil kraftigt reducere kommunernes økonomiske råderum for at tilbyde vejledning og opkvalificering til borgere længere fra arbejdsmarkedet. Samtidig lægges der op til, at borgernes nuværende krav på samtaler og minimum ét aktivt tilbud reduceres til et krav på en første samtale og en årlig opfølgning.
Vi er bekymrede for at dette vil betyde, at borgere længere fra arbejdsmarkedet ikke vil få tilbudt, den helhedsorienterede indsats, som de har behov for. Vi foreslår, at besparelseskravet reduceres og at kommunerne ikke forpligtiges til at sparre på vejledning og opkvalificering.
Der skal være tale om en ”fremdriftsgaranti” med reel værdi for borgere længere for arbejdsmarkedet
Fremdriftsgarantien skal sikre den enkelte borger ret til en aktiv, helhedsorienteret og sammenhængende indsats uden langvarige pauser og med et gennemgående fokus på progression mod beskæftigelse. Der må ikke blive tale om parkering på kontanthjælp. Dette kan bl.a. sikres ved, at borgere længere fra arbejdsmarkedet som en del af deres ”fremdriftsgaranti” bevarer retten til minimum ét aktivt tilbud.
Kommunerne skal måles og sammenlignes på de rigtige resultater
Hvis kommunernes skal styres efter resultater, er det vigtigt at der ikke fokuseres på for snævre resultatmål. Ekspertgruppen lægger i sine anbefalinger op til, at der også måles på borgernes tilfredshed, herunder om de oplever en værdig og kompetent behandling med medbestemmelse på eget forløb.
Reformen må ikke give dårligere vilkår for stærk faglighed og specialiseret viden i beskæftigelsesindsatsen
Det er vigtigt at frisættelsen af kommunerne i kombination med de store besparelser ikke trækker tæppet væk under de lokalt forankrede socialøkonomiske og civilsamfundsbaserede aktører.
Presse
Direktør for Kooperationen, Anne Seiersen er sammen med Inge Bak, direktør i Huset Venture i Danmark afsender på et debatindlæg under overskriften 'Aktører: 100.000 borgere risikerer at blive tabere i beskæftigelsesreformen' bragt i Altinget.dk den 05.02.2025, hvor der en appel til politikerne forud for beskæftigelsesreformen: Genovervej besparelsesambition og få sikret de helhedsorientrede indsatser, så de svageste ledige ikke mister deres ret til en beskæftigelsesindsats. Læs debatindlægget her.
Bladet Arbejderen deltog i høringen den 06.02.2025 og har skrevet en længere reportage under overskriften 'Til høring om ny reform: Fagfolk advarer om, at sparekrav vil ramme de mest udsatte arbejdsløse'. Læs hele artiklen her.
Om en ny model for en stabil grundfinansiering af civilsamfundet
Som del af regeringsgrundlaget lagde regeringen en ambitiøs linje for involveringen af civilsamfundet, hvor målet er at sætte civilsamfundsorganisationernes potentiale i spil i forhold til fremtidens velfærdssamfund. For at understøtte civilsamfundsorganisationerne i deres virke lægges der i regeringsgrundlaget op til at udarbejde en ny model for en stabil grundfinansiering af civilsamfundsorganisationerne på social- og sundhedsområdet. Her er ønsket at det gøres ud fra transparente kriterier, så det bliver muligt at planlægge langsigtet.
Kooperationen mener
I Kooperationen støtter vi op om behovet for en ny model for en stabil grundfinansiering af civilsamfundsorganisationerne, og har den denbaggrund udarbejdet et positionspair med et udkast til en ny model for en stabil grundfinansiering af civilsamfund. Læs Kooperationens SSA-model her.