LO Plus er som kooperativ virksomhed det gratis kort til 750.000 medlemmer af LO-fagbevægelsen, som både giver dem gode rabatter, og som samtidig fungerer som medlemskort til den enkelte fagforening.
LO Plus ejes Alka, LO og forbundene i fællesskab.
Medlemmerne får en kontant rabat, når de handler i en af 1.300 forskellige forretninger forskellige steder i Danmark, der er knyttet til kortet inden for detailhandel, nethandel, rejser, oplevelser m.m.
LO Plus kortet har eksisteret siden 2004, og i 2015 gik man skridtet videre og lavede en app til mobiltelefoner. Og med den er der kommet yderligere gang i det elektroniske liv.
"Vi har i dag 200.000 brugere af app´en, og dem har vi fået på to år," siger Henrik Feldborg, som er adm. direktør.
Og app´en har udvidet LO Plus’ område betragteligt. Tilbud og rabatter, målrettet præcis til den enkelte forbruger - eller bare delt op i overskuelige emner. Oversigter over hvor den enkelte butik, der tager mod kortet, ligger, komplet med GPS-guide. Det er alt sammen en del af systemet, som LO Plus´ i alt otte medarbejdere holder styr på.
Og udfordringer er der. "Vi har rigtig mange persondata, vi skal holde styr på. Tilbud, der skal aktiveres og tilsvarende tages ned igen fra hjemmeside og app, når de udløber. Det stiller naturligvis krav til vores egen virksomhed, siger Henrik Feldborg, og han bakkes op af Lone Hauerberg, som er marketingchef. "Vi er stille og roligt vokset, siden vi startede, og derfor er vi stand til at udvide i samme takt med personale, der matcher de krav, der stilles til den digitale viden," er de enige om.
App´en er blevet vel modtaget af alle generationer. Og der er samtidig også flere generationer repræsenteret blandt dem, der ikke kan eller ikke vil bruge app´en. Derfor findes oversigten over virksomheder, hvor medlemmerne kan få rabat, også stadig på papir, i form af en folder som sendes ud med medlemsbladene en gang om året.
Forskellige fagforeninger – forskellige ønsker
For udover at være både et fordelskort - og et betalingskort for dem, der vil det - er kortet også et medlemskort for medlemmerne af de i alt 13 fagforeninger, der står bag LO Plus. Og fagforeningerne kan sagtens have forskellige ønsker til funktionerne. Hver fagforening har deres side i app´en som viser det, den enkelte fagforening har valgt. Det kan være oplysninger om det nærmeste fagforeningskontor, det kan være takster og overenskomster - ja, det kan være hvad som helst.
"Det er fagforeningernes platform, og jeg tror, den vil blive endnu mere brugt i fremtiden," siger Lone Hauerberg. "F.eks. kunne jeg forestille mig, at den kunne bruges til afstemninger om overenskomster," siger hun.
"LO Plus og fagforeningerne har samarbejdet tæt, for de enkelte fagforeninger har forskellige krav, fordi de har forskellige typer af medlemmer. Og de mange samarbejdspartnere kræver, at der er styr på de enkelte processer, fordi noget er fælles og andet individuelt. Der er jo forskel på de enkelte fagforeningers ønsker og krav", siger Henrik Feldborg.
"Men uanset de individuelle forskelle så er LO Plus app´en en moderne og effektiv kommunikationskanal, som bringer den enkelte fagforening rigtig tæt på det enkelte medlem”, understreger Henrik Feldborg.
Både han og kollega Lone Hauerberg er enige om, at plastikkortet nok ender med helt at forsvinde til sidst. Men ikke lige nu. Derfor bliver den printede udgave af oversigten over de forretninger, hvor kortet kan bruges, altså stadig sendt ud med fagforbundenes medlemsblade.
Skrevet af Lise Thorsen.
Foto af Robert Hendel.