Som led i beskæftigelsesreformen træder en række nye regler på sygedagpengeområdet i kraft den 1. juli 2026. Hovedændringen handler om kommunernes opfølgning over for sygemeldte og vedrører ikke arbejdsgivers ansvar.
Konkret betyder reglerne, at medarbejdere, der forventes raskmeldt inden for 26 uger, som udgangspunkt ikke længere skal til opfølgningssamtaler i kommunen. For de ukomplicerede forløb forsvinder kontaktforløbet mellem medarbejder og jobcenter altså. Samtidig får kommunerne mulighed for at holde samtaler digitalt og friere hånd til at tilrettelægge indsatsen efter den enkeltes behov.
For arbejdsgivere ændrer reglerne ikke i sig selv på rettigheder og pligter efter sygedagpengeloven. Arbejdsgiver skal stadig indkalde til sygefraværssamtale og anmelde fraværet, hvis man vil søge refusion. Men fra 1. juli 2026 skal arbejdsgiver følge forløbet tættere. Når kommunen følger mindre tæt op, har den heller ikke automatisk indblik i forløbet, og det kan give virksomheder en grund til at være ekstra opmærksomme på, om en sygemelding udvikler sig anderledes end ventet. Derfor skal du som arbejdsgiver selv tage kontakt til kommunen, hvis der opstår behov for sparring, fx om en plan for tilbagevenden til arbejdet eller et kontaktforløb til den sygemeldte medarbejder.
Reglerne er en del af beskæftigelsesreformens første fase. Næste fase følger den 1. januar 2027.
Læs mere