Efter årtusindskiftet ledte nye transportmuligheder og digitalisering til, at mange cykelbudsfirmaer måtte lukke. Den nye teknologi presser budfirmaerne. Dog viser det sig, at det gamle cykelbudsfirma, By-Expressen, er i vækst og holder stand mod Wolt, nemlig og Amazon.
- Hvordan kan det lade sig gøre?
- Hvad kan By-Expressens cykelbud, som stadig bliver efterspurgt?
Styrmand, cykelbud og medejer Sebastian Ross mener, at succesen til dels skyldes cykelfirmaets virksomhedsform. By-Expressen er nemlig et kooperativ. Det betyder bl.a., til forskel fra de individualistiske, app-baserede leveringsfirmaer, at By-Expressens bude kan drage nytte af den store fælles/kollektive viden og væld af erfaring, som budene har.
Denne ”fælles hjerne” giver en fordel, som WOLT ikke kan konkurrere med. Vejret, kunden, pakken, datoen tidspunktet og det enkelte buds niveau er nemlig ikke faktorer, som en algoritme eller app kan tage højde for. Her står By-Expressen som et eksempel på at kollektive, menneskelige erfaringer/indblik/kendskab ikke kan erstattes (med en app / af ny teknologi / af en algoritme).
Læs mere om, hvordan By-Expressens virksomhedsform har spillet en vigtig rolle for firmaets konkurrencedygtighed her (bag betalingsmur).